Magyarország nyitólapja
nyitólapomnak
kedvenceimhez
Az oldal ismertetése
Gabonák a táplálkozásban képes leírás - Egészséges táplálkozás.tlap.hu
részletek »

Gabonák a táplálkozásban - Egészséges táplálkozás.tlap.hu

Képes leírás

Itt vagy: egeszseges-taplalkozas.tlap.hu » Gabonák a táplálkozásban
Keresés
Találatok száma - 5 db
Fedezd fel újra az ősi gabonát!

Fedezd fel újra az ősi gabonát!

A kölesről valószínűleg neked is csak a kása jut eszedbe, pedig ez a rég elfelejtett gabona igen változatosan elkészíthető. Nemcsak köretként, de középkori felmenőinkhez hasonlóan, rakott és töltött ételekhez is felhasználhatod, így színesítheted étkezéseidet. Nem utolsósorban még élettanilag is kedvezően fog hatni a szervezetedre. Törj ki a rizs vagy krumpli köret egyhangúságából! Az egyszerű köles alaprecept elkészítésével a kölest használhatod izgalmas, új köretként, de bármely rakott vagy töltött ételt, fasírtot és vagdaltat is dúsíthatsz vele - az egészség jegyében. A kölesreformot még a hagyományos magyar konyha területére is becsempészheted, tarhonya helyett például bátran használhatsz kölest, az íze a megtévesztésig hasonló lesz a nagymamáink által készített pásztortarhonyához, csak jóval egészségesebb, mert tarhonya helyett egészséges gabonát, kölest tartalmaz. Semleges alapízének köszönhetően a desszerteket is készíthetünk belőle: mézzel édesítve, aszalt gyümölcsökkel variálva keleties hangulatú édességet kreálhatunk.

Gabona és teljes kiőrlésű magvak

Gabona és teljes kiőrlésű magvak

A gabona eltelít és rövid idő alatt jelentős energiával látja el szervezetünket. Az egészséges táplálkozás szempontjából javasolt minél több teljes kiőrlésű - gabonatermék fogyasztása, ezek ugyanis több tápanyagot, ásványi anyagot és életfontosságú vitamint tartalmaznak. Mivel alacsony a GI (glikémiás index) értékük, jó hatást fejtenek ki továbbá vércukor, koleszterin, szív és emésztési problémák esetén. Ma már jó minőségű kenyér, müzli, sőt tészta is vásárolható teljes kiörlésű változatban. Kenyér, tészta és rizs fontos táplálékok, különösen, és egészséges is ha teljes kiőrlésű változatukban fogyasszuk őket.

Gabonák, gabonafélék

Gabonák, gabonafélék

A gabonafélék táplálkozástani szempontból a legfontosabb táplálékaink közé tartoznak. Jellemző a szénhidráttartalmuk, amelynek jelentős hányada keményítő. A gabonák héjukban, illetve a magbelsőben élelmirostokat, celllózt, lignint, pektint tartalmaznak. A gabonafélék fehérjetartalmát érdemes még kiemelni. Figyelnünk kell azonban arra, hogy fehérjetartalmuk nem teljes értékű, ami azt jelenti, hogy nem tartalmaznak ún. esszenciális aminosavakat. A búzafélék egyik fehérjéje a sikér, amely tartalmazza azt a glutént, amelyet kórokként tartanak számon a coeliakia (lisztérzékenység) megbetegedésnél. Szintén a gabonafélék egyes allergén fehérjéi okozzák a gabona táplálékallergiát. A coeliakiások számára tehát tilos a búza, tönkölybúza, durumbúza, kamut, triticale, árpa, rozs, zab fogyasztása. A gabonaallergiás egyéneknek pedig kizárólag az allergén gabonát kell kiiktatni az étrendjükből. A gabonaszemek héjában és héj alatti részében B -vitaminok, a csírájukban pedig zsírban oldódó E-vitamin található. Ezenkívül jelentős az ásványianyag-tartalmuk is: kálium, foszfor, magnézium, kalcium található bennük. Az előzőekből következik, hogy alapvető szerepet játszanak mindennapi táplálkozásunkban. Ezt láthatjuk a táplálkozási piramison is, amelynek alapját a cereáliák alkotják.

Hajdina

Hajdina

A hajdina jótékony hatásai, a hajdina és a vércukor, a hajdina és a daganatos betegségek A hajdina vagy pohánka, úgynevezett kásanövény. Közép-Ázsiában kezdték el termeszteni, Európa csak a középkor végén ismerte meg, először Oroszországban, Lengyelországban és Németországban fogyasztották. Közvetlen átadói délkelet-európai török-tatár népek lehettek, erre utalnak beszédes magyar nevei: a hajdina (németül: Heidekorn, vagyis pogány gabona), pohánka (pogány gabona), haricska (görög gabona), tatárka.

Mindennapi kenyerünk. Miből is készül?

Mindennapi kenyerünk. Miből is készül?

A búza sütőipari szempontból a legértékesebb gabonánk, magas sikértartalmának köszönhetően lesz a kenyér laza szerkezetű. A búzából liszt, dara, gríz és korpa is készül, sőt sör- és szeszfőzéshez is használják. A búzalisztből készített búzakeményítőt, az ételek sűrítéséhez a magánháztartások és az élelmiszeripar egyaránt alkalmazza. Kedveltek a puffasztott búzatermékek is. Összeállításunkban sorra vettük néhány hagyományos és a reformtáplálkozásban közkedvelt gabonaféle felhasználásának jellemzőit.

Tuti menü